Norwegian Film Commission | Visuell identitet og nettside
Logo og hovedbilde fra utvikling av nettside for Filmkommisjonen

Visuell identitet og nettside

Norsk filmkommisjon er en ideell organisasjon finansiert av Norges regjering. Filmkommisjonens mål er å gi informasjon og hjelp til bedrifter gjennom alle ledd i produksjonen. De hjelper med å søke etter lokasjoner, fagpersoner og produksjonsanlegg, og sørger for effektivitet så vel som resultater. Som en nasjonal filmkommisjon fungerer de også som en kobling mellom den nasjonale og den internasjonale film- og tv-industrien. Etter hvert som etterspørselen etter profesjonelle lokasjonstjenester har vokst, har det dukket opp en rekke høyt kvalifiserte selskaper. De hjelper deg gjerne i hvert trinn – både med å finne de perfekte stedene og komme i kontakt med de rette personene.

Utfordring

Norsk filmkommisjon har ekspertise, erfaring og oppdatert kunnskap om lokasjoner og hvem som kan og gjør hva, men selve nettsiden var utdatert både visuelt og teknisk. Filmkommisjonen trenger ny nettside, inkludert konsept, design, interaksjonsdesign og teknisk løsning. Hovedmålet for den nye nettsiden er at den skal vise hva Norge har å tilby av flotte lokasjoner og informere om insentivet og midler man kan søke. Ny nettside skal posisjonere Filmkommisjonen som en profesjonell aktør, sikre at målgruppene finner frem til ønsket informasjon med gode brukerflyter, fremstå moderne, samt gi Filmkommisjonen nødvendig kontroll som redaktør.

Løsning

Fete Typer leverte ny nettside, inkludert konsept, design, nytt logo, interaksjonsdesign og teknisk løsning. Som en del av innholdsarbeidet ble en stor jobb utført med å finne nye bilder, justere på flere av de gamle, innhente informasjon om lokasjoner og koble opp til filmer. Den gamle nettsiden til filmkommisjonen var rigid og vanskelig å redigere i, og de hadde behov for en enkel og intuitiv digital løsning som ville gi dem frie nok tøyler til å drive redaksjonelt, både med tekst og bilder. Som en del av innsiktsarbeidet jobbet Fete Typer med filmkommisjonen for å finne ut hva behovet er for dem internt så vel som eksternt, og da er selve publiseringsløsningen en veldig viktig faktor. Norwegianfilm.com er bygget på Sanity (publiseringsløsningen) + React (frontend), og gir filmkommisjonen den frihet de har behov for.

Utarbeidelse av logosymbol
Logosymbolet tar med seg Filmkommisjonens historie, og er basert på et fjell/isfjell. De to formene fremstår som de er klippet og skal gi assosiasjoner til klipping i film. Fjellet er satt i profilens hovedfarge.
Filmkommisjonen vertikal logo
Profilfarger
Inspirasjon til profilfarger
Filmkommisjonens farger er inspirert av et arkiv på over 600 bilder fra hele Norge. De representerer solnedganger, grønne skoger og sletter, og blått hav.
Bilde fra forsiden på Filmkommisjonens nye nettsider
«Jeg kan anbefale Fete Typer på det varmeste. Et dedikert kreativt team, som bidrar til å løfte sluttresultatet utover det forventede, samtidig som de både holder tidsplaner og budsjett.»
Truls Kontny, tidligere leder for Filmkommisjonen