Navn, konsept, visuell profil og historiefortelling for The Thief | Konseptuell og tydelig merkevare

Konseptuell og tydelig merkevare

Navn, konsept, visuell profil og historiefortelling for The Thief
Ved hjelp av en sterk visuell profil og historiefortelling har The Thief bygget en solid posisjon i et tøft marked. Hotellet og historien er hyppig omtalt i internasjonale prestisjemagasiner.

Utfordring

Hvordan posisjonere og selge Norges dyreste hotellsenger før hotellet og bydelen var ferdig bygget? Oppdraget var å utvikle navn, historie, logo og visuell identitet for det nye designhotellet på Tjuvholmen. Historiefortelling skulle være hotellets viktigste markedsstrategi. Den visuelle identiteten måtte derfor fungere som en sterk historiebærer og leve på en rekke flater, både på og utenfor hotellet.

Løsning

Fete Typer har utviklet navn, logo, story og visuell profil for THE THIEF. Navn og story tar utgangspunkt i Tjuvholmens lurvete fortid. De stjålne bokstavene i logoen er et frekt og overraskende grep som både vekker nysgjerrighet og underbygger historien. Identiteten balanserer mellom det eksklusive og det utfordrende, og historiefortelling er integrert i all kommunikasjon. Det visuelle er videre gjort i en lekker fargepalett. Den nyskapende og helhetlige visuelle kommunikasjonen posisjonerer THE THIEF som annerledes og dristig i en bransje med meget tøff konkurranse. Historien er gjenfortalt i publikasjoner som The New York Times og Wallpaper. THE THIEF er første norske hotell på Condé Nasts hot list.

«Jeg visste det var rett, første gang de foreslo navnet»

Petter A. Stordalen, hotellinvestor
«Logoen med de stjålne bokstavene gjør gjestene nysgjerrige. Personalet får dermed fortalt om Tjuvholmens historie og om konseptet til hotellet» – Dominic Gorham, guest relations manager
Sykkel stående forran hovedingangen til The Thief
Ulike elementer i The Thief-profil
The Thief inngangskort
Frokost på The Thief
Moteklær fra The Thiefs butikk

The Thief lives up to its promise to steal you away. One night here, and you might contemplate robbing a bank to stay forever.

The New York Time Magazine
Mat fra restauranten på The Thief
The Thief Spa-brosjyre

Vi har designet en egen miniprofil for THIEF SPA basert på den visuelle profilen til THE THIEF. Det er utarbeidet en egen profilhåndbok hvor logo, fargepalett og andre profilelementer er presentert.

Fete Typer
Thief Spa logo på vegg
Ulike Thief Spa brosjyrer
Et av rommene på The Thief hotell

Formuttrykket er stramt og moderne. Logoen og de grafiske elementene har et enkelt og rent uttrykk. Linjene i de grafiske profilelementene er trukket ut fra logokonstruksjonen og inspirert av arkitekturen.

Fete Typer
The Thief arkitektur
Korridor på The Thief hotell
Sammen mottok THE THIEF og Fete Typer «Merket for god design» i kategorien visuell kommunikasjon, Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design. Det er vi stolte av.
Hund liggende på The Thief gavekort