Biblioteket som bærekraftig ressurs i lokalsamfunnet
Utfordring
Biblioteket i dag gjør langt mer enn å låne ut bøker. I tillegg til å også låne ut medier, spill og ulike typer sports- og fritidsutstyr fungerer de som åpne møteplasser for alle, og møter brukerne med kompetente ansatte som kan veilede i bruk av søkebaser og annen informasjonsinnhenting. Dette åpner for et vell av måter å benytte biblioteket på. Viken fylkesbibliotek ønsket å kommunisere «biblioteket som bærekraftig ressurs i lokalsamfunnet» ut til innbyggerne i Viken, og gjøre flere oppmerksomme på mangfoldet i bibliotekenes tilbud og tjenester. Dette ville de gjøre gjennom en kampanje som Fete Typer fikk i oppdrag å lage. Målgruppen var alle eksisterende og potensielle nye brukere av bibliotekene i Viken.
Løsning
Vi besøkte flere bibliotek i Viken for å samle innsikt til denne kampanjen. Fra kvalitative intervjuer fant vi at mange blir overrasket når de hører om mangfoldet i bibliotekets tilbud. Samtidig kan andre fortelle livlig om mange nyttige og gode opplevelser. I det videre arbeidet med ide og konsept kom vi derfor frem til at den beste måten å markedsføre biblioteket som bærekraftig ressurs i lokalsamfunnet på var å la brukerne selv få fortelle – gjennom egne erfaringer – om bibliotekenes bredde og variasjon av tjenester og tilbud. Slik ser mottakerne av kampanjen mennesker de kan sammenlikne seg med, og får samtidig innsikt i hva biblioteket i nærområdet har å tilby. Kanskje tenker de at «Det der kunne jeg også ha gjort»? Kampanjen ble vist i sosiale medier hos biblioteker i Viken, og på plakater og informasjonsskjermer ved flere tannklinikker i Viken.