Opplevelsen Libby gav meg
Utfordring
Viken fylkesbibliotek tilbyr gratis utlån av e-bøker og lydbøker på engelsk, i appen Libby. Høsten 2022 ville de markedsføre tilbudet for ungdom, med mål om å få flere til å laste ned appen og begynne å bruke tilbudet. Fete Typer fikk i oppgave å lage en markedskampanje. Målgruppen for kampanjen var unge mennesker i alderen 16–25 år, med hovedvekt på jenter, men uten å utelukke guttene. Tidligere erfaring viste at de som allerede hadde lastet ned Libby i hovesak var jenter med interesser innen samfunn og politikk, fantasy og manga, eller romantikk. Dette gjenspeiler boktilbudet for målgruppen i Libby.
Løsning
Unge mennesker utforsker egen identitet. De er ofte sterkt engasjere, både for temaer i privatlivet, i samfunnet og i verden – det være seg om det gjelder den store kjærligheten, konflikter og opprør i familien, undervisning og miljø på skolen, fattigdom og urettferdighet, kamp for klima og miljø eller retten til å elske hvem man vil. Fellesnevneren, uansett tema eller sak, er nysgjerrighet, idealisme, umiddelbart engasjement og sterke følelser. Disse egenskapene hos ungdom ønsket vi å spille på i en markedsføringskampanjen for Libby.