Viken fylkesbibliotek | Opplevelsen Libby gav meg
Libby

Opplevelsen Libby gav meg

Libby er et bibliotektilbud som tilbyr gratis utlån av lydbøker og e-bøker på engelsk. Viken fylkeskommune ønsket å markedsføre Libby for ungdom, gjennom en markedskampanje på TikTok.

    Utfordring

    Viken fylkesbibliotek tilbyr gratis utlån av e-bøker og lydbøker på engelsk, i appen Libby. Høsten 2022 ville de markedsføre tilbudet for ungdom, med mål om å få flere til å laste ned appen og begynne å bruke tilbudet. Fete Typer fikk i oppgave å lage en markedskampanje. ​​Målgruppen for kampanjen var unge mennesker i alderen 16–25 år, med hovedvekt på jenter, men uten å utelukke guttene. Tidligere erfaring viste at de som allerede hadde lastet ned Libby i hovesak var jenter med interesser innen samfunn og politikk, fantasy og manga, eller romantikk. Dette gjenspeiler boktilbudet for målgruppen i Libby.

    Løsning

    Unge mennesker utforsker egen identitet. De er ofte sterkt engasjere, både for temaer i privatlivet, i samfunnet og i verden – det være seg om det gjelder den store kjærligheten, konflikter og opprør i familien, undervisning og miljø på skolen, fattigdom og urettferdighet, kamp for klima og miljø eller retten til å elske hvem man vil. Fellesnevneren, uansett tema eller sak, er nysgjerrighet, idealisme, umiddelbart engasjement og sterke følelser. Disse egenskapene hos ungdom ønsket vi å spille på i en markedsføringskampanjen for Libby.

    Romantisk jente leser fantasy.
    Current Time 0:00
    /
    Duration Time 0:00
    Progress: NaN%

    Konsept

    Opplevelsen «Libby gav meg», fokuserer derfor på opplevelsen e-bøkene og lydbøkene i Libby kan gi en ung leser. I filmene illustrerer vi dette gjennom å vise en følelsesreaksjon, som svar på leserens lyd- eller e-bok-opplevelse – etterfulgt av en forklaring i tekst, på hva leseren hva leseren opplever. Ved å bruke den samme jenta i alle filmene, men ulike «personligheter» i hver film, peker vi både på sjangerutvalget i Libby, og på ungdommens særtrekk; å utforske egen identitet.
    Magna/fantasy-jente leser samfunnslittartur.
    Current Time 0:00
    /
    Duration Time 0:00
    Progress: NaN%
    Samfunnsengasjert jente leser romantikk.
    Current Time 0:00
    /
    Duration Time 0:00
    Progress: NaN%

    Tre filmer og tre plakater

    Viken fylkeskommune ønsket seg markedsføring gjennom film på Tiktok. I tillegg ville de ha plakater som kunne henges opp og henvise til appen fysisk hos bibliotekene.
    Plakater