Blå Kors | Merkevareplattform og visuell identitet
Blå Kors logo

Merkevareplattform og visuell identitet

I over hundre år har Blå Kors jobbet med oppvekst, avhengighet og inkludering. Ny merkevareplattform og visuell identitet samler alle de 54 virksomhetene under en felles merkevare og symboliserer et mer nyansert og helhetlig bilde av hvem Blå Kors er.

Bakgrunn

Blå Kors er for mange synonymt med lavterskel rusbehandling på gata, men organisasjonen er mye mer enn det. Blå Kors har behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, arbeidstrening, gatenære tiltak, boligtiltak, lokale stiftelser og foreninger med mer. Over tid har mange av virksomhetene av ulike grunner fått egne navn og logoer som ikke knytter dem til Blå Kors. Derfor ønsker Blå Kors å skape et mer nyansert og helhetlig bilde av hvem Blå Kors er, og å samle alle virksomhetene under en felles merkevare.

Løsning

Fete Typer har gjennom inngående innsiktsarbeid og forankringsprosess skapt en ny merkevareplattform, og designet ny visuell identitet for Blå Kors. Gjennom enkle, moderne og ujålete virkemidler, skal den visuelle identiteten gjenspeile at Blå Kors møter alle mennesker med respekt og egenverdi. Samtidig skal den formidle at Blå Kors er en viktig, troverdig og seriøs samfunnsaktør. Den visuelle identiteten følger prinsipper for universell utforming, tilgjengelighet og brukervennlighet. Alle bilder med mennesker er illustrasjonsfoto.

Fellesnevner for den nye identiteten er enkelhet. Logoen er fornyet og modernisert, uten å gå på kompromiss med det kjente og kjære. Den tidløse og elegante skrifttypen i logoen har et upretensiøst uttrykk og de firkantede seriffene kommuniserer formmessig med de rette vinklene i korset.
Collage
Gjennom grunnfargene blå og hvit, formidler vi trygghet og kompetanse. Gjennom en fargepalett med lette og rolige fargetoner, uttrykker vi varme, nærhet og åpenhet. Bredden i paletten skaper variasjon i profilen.
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Progress: NaN%
brosjyre
brosjyre
Den verbale identiteten skal fremstå omsorgsfull og inkluderende, og bildene varme og autentiske. Gjennom ujålete illustrasjoner, tillegger vi det visuelle språket noe uperfekt, mykt og menneskelig. Håpet skal skinne gjennom.
instagram
web

«En felles logo og grafisk profil møter behovene til en fremtidsrettet ideell organisasjon som favner bredt. Over tid vil dette bidra til at vi får en styrket merkevare som vil gi oss enda større gjennomslagskraft.»

Katrin Solbakken, marked- og kommunikasjonssjef i Blå Kors.
Totebag
Brosjyre
Plakat 1
Visittkort
Kampanje
Fasade 1