Merkevareplattform og visuell identitet
Bakgrunn
Blå Kors er for mange synonymt med lavterskel rusbehandling på gata, men organisasjonen er mye mer enn det. Blå Kors har behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, arbeidstrening, gatenære tiltak, boligtiltak, lokale stiftelser og foreninger med mer. Over tid har mange av virksomhetene av ulike grunner fått egne navn og logoer som ikke knytter dem til Blå Kors. Derfor ønsker Blå Kors å skape et mer nyansert og helhetlig bilde av hvem Blå Kors er, og å samle alle virksomhetene under en felles merkevare.
Løsning
Fete Typer har gjennom inngående innsiktsarbeid og forankringsprosess skapt en ny merkevareplattform, og designet ny visuell identitet for Blå Kors. Gjennom enkle, moderne og ujålete virkemidler, skal den visuelle identiteten gjenspeile at Blå Kors møter alle mennesker med respekt og egenverdi. Samtidig skal den formidle at Blå Kors er en viktig, troverdig og seriøs samfunnsaktør. Den visuelle identiteten følger prinsipper for universell utforming, tilgjengelighet og brukervennlighet. Alle bilder med mennesker er illustrasjonsfoto.